جوش لیزری nspv   |   دستگاه تمیزکننده لیزری nspv  |      دستگاه برش لیزری nspv

شرکت نوین صنعت پرتوگستر وندا
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پارامترهای مهم برای جوش لیزری اتوماتیک با کیفیت (قسمت 1)

در این مقاله میخواهیم در مورد پارامترهای مهم در فرآیند جوشکاری لیزری با دستگاه جوش لیزری اتوماتیک صحبت کنیم. از جمله این پارامترهای مهم میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

(1)چگالی توان در فرآیند جوش لیزری اتوماتیک

چگالی توان در فرآیند جوش لیزری اتوماتیک یکی از مهم ترین پارامترها در پردازش لیزری است. با چگالی توان بالاتر، لایه سطحی را می توان تا نقطه  جوش در محدوده زمانی میکروثانیه گرم کرد و در نتیجه مقدار زیادی تبخیر ایجاد می شود. بنابراین، چگالی توان بالا برای پردازش حذف مواد، مانند  پانچ، برش، و حکاکی مفید است. برای چگالی توان کمتر، چندین میلی ثانیه طول می کشد تا دمای سطح به نقطه جوش برسد. قبل از اینکه لایه سطحی تبخیر شود، لایه زیرین به نقطه ذوب می رسد که تشکیل یک جوش همجوشی خوب را آسان می کند. بنابراین، در جوشکاری لیزری رسانا، چگالی توان در محدوده 104~106W/cm2 است. بطور کلی تاثیر توان لیزر شامل موارد زیر است:

1) پیش نیاز جوشکاری لیزری اتوماتیک با نفوذ عمیق این است که نقطه لیزر متمرکز دارای چگالی توان کافی باشد، بنابراین چگالی توان لیزر تأثیر       تعیین کننده ای بر شکل گیری جوش دارد. قدرت لیزر، عمق نفوذ و سرعت جوش را به طور همزمان کنترل می کند. برای یک پرتو لیزر با قطر معین،     وقتی توان لیزر افزایش می‌یابد، نفوذ عمیق‌تر شده و سرعت جوش افزایش می‌یابد.

2) به طور کلی، یک مقدار بحرانی برای قدرت لیزر برای رسیدن به یک نفوذ جوش خاص وجود دارد. هنگامی که این مقدار بحرانی به دست می آید،     حوضچه مذاب به شدت می جوشد و هنگامی که از این مقدار بحرانی فراتر رود، نفوذ به شدت کاهش می یابد. علاوه بر این، به دلیل نیروی بخار فلز،   سوراخ های کوچکی در حوضچه مذاب ایجاد می شود و سوراخ های کوچک کلید تحقق جوشکاری با نفوذ عمیق هستند.

3) چگالی توان نقطه کانونی نه تنها متناسب با توان لیزر است، بلکه با پرتو لیزر و پارامترهای مسیر نوری متمرکز نیز مرتبط است.

با افزایش توان، عرض جوش افزایش می یابد، در حین فرآیند جوش به تدریج پاشش ها ظاهر می شوند، اکسیداسیون روی سطح جوش ظاهر می شود و جوش، دارای سطح خشنی می شود.

(2) سرعت جوش در فرآیند جوش لیزری اتوماتیک

در فرآیند جوشکاری با نفوذ عمیق، سرعت جوش لیزری اتوماتیک با عمق نفوذ نسبت معکوس دارد. در صورت ثابت نگه داشتن توان لیزر با افزایش سرعت جوش، حرارت ورودی کاهش می یابد و عمق نفوذ نیز کاهش می یابد. بنابراین، کاهش مناسب سرعت جوش می تواند عمق نفوذ را افزایش دهد، اما سرعت بسیار پایین منجر به ذوب بیش از حد مواد و پدیده نفوذ جوش قطعه کار می شود. بنابراین برای یک توان لیزری خاص و یک ضخامت و نوع ماده خاص، محدوده سرعت جوشکاری مناسب برای به دست آوردن حداکثر نفوذ وجود دارد.

(3) شکل موج پالس لیزر در فرآیند جوش لیزری اتوماتیک

شکل موج پالس لیزر یک مسئله مهم در جوشکاری لیزری اتوماتیک به ویژه برای جوشکاری ورق است. هنگامی که یک پرتو لیزر با شدت بالا به سطح ماده برخورد می کند، 60 تا 98 درصد از انرژی لیزر بر روی سطح فلز منعکس شده و از بین می رود و بازتاب با دمای سطح تغییر می کند. در طی یک پالس لیزر، بازتاب فلز به شدت تغییر می کند.

(4) عرض پالس لیزر در فرآیند جوش لیزری اتوماتیک

پهنای پالس یکی از پارامترهای مهم در جوشکاری لیزری پالسی است. این پارامتر نه تنها یک پارامتر مهم در حذف مواد و ذوب مواد است، بلکه یک پارامتر کلیدی است که هزینه و حجم تجهیزات پردازش را تعیین می کند. با افزایش عرض پالس، عرض جوش نیز افزایش می یابد. تغییر عرض پالس تأثیر مهمی بر اثر جوش دستگاه جوش لیزری فوق نازک فولاد ضد زنگ دارد. افزایش جزئی در عرض پالس ممکن است باعث اکسیده شدن و سوختن نمونه شود.

(5) تاثیر فرکانس پالس در فرآیند جوش لیزری اتوماتیک

با افزایش فرکانس پالس، نرخ همپوشانی اتصالات لحیم کاری افزایش می یابد.عرض اتصالات لحیم کاری ابتدا افزایش می یابد و سپس اساساً بدون تغییر باقی می ماند. در زیر میکروسکوپ، جوش صاف تر و زیباتر می شود. با این حال، هنگامی که فرکانس پالس به مقدار مشخصی افزایش می‌یابد، پاشش در طی فرآیند جوشکاری شدید است و جوش ناهموار می‌شود و سطوح بالایی و پایینی قسمت جوش‌کاری شده اکسید می‌شوند.

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

شرکت نوین صنعت پرتوگستر وندا(NSPV) تولید کننده دستگاههای جوش لیزری،دستگاه تمیزکننده لیزری،دستگاه برش لیزری،دستگاه جوش لیزری اتوماتیک و وارد کننده سورس لیزر فایبر GW در ایران، آماده راهنمایی و کمک به شما عزیزان برای داشتن با کیفیت ترین دستگاههای لیزری است. برای خرید این دستگاهها یا پرسش سوالات خود با ما تماس بگیرید.